Autoportret în atelierul din Arad alături de ucenici și calfă
De-a lungul investigației biografiei lui Jacques Faix ne-am pus întrebarea, având în vedere situația acestuia de la Viena (excela în toate domeniile de activitate), de ce revine totuși imediat după celebrarea căsătoriei la Arad, rămânând aici până la moarte în anul 1950.
Nu am găsit până acum explicații la această întrebare , biografiile publicate până în acest moment tac asupra acestui eveniment, putem însă presupune din nou o influență a familiei Neuman.
Din corespondența vremii aflăm că directorul Conservatorului din Arad ( Conservatorul din Arad, primul conservator de pe teritoriul României și al șaselea din Europa. atestă rolul extrem de important al muzicii în viața culturală a Aradului, la începutul secolului al XIX-lea.), îi propune lui Jacques Faix să revină la Arad pentru a organiza și promova stilul vieții muzicale vieneze. Acţiunea are loc şi la inițiativa făcută public de familia Neuman pentru susținerea acelor care vor putea aduce plus valoare la viața socială și culturală a Aradului vremii.
Astfel, după mai bine de un deceniu de viață vieneză, îl regăsim pe Jacques Faix la Arad, mutându-și atelierul de construit piane pe strada Batthyani. S-a implicat plenar în viața socială a Aradului prin organizarea de concerte de muzică şi pian la Crucea Alba (actualul Hotel Ardealul) și serate muzicale pentru elita societății, în casa lui de pe strada Episcopiei. Aradul s-a aflat atunci într-o perioadă deosebit de fastă și productivă din punct de vedere socio-economic și cultural, poate neegalată de atunci încoace.
În aceiași ani, cea de-a doua generație a familiei Neuman pune bazele industriei textile, fiind fondată prima fabrică de autoturisme din zona estică a Europei, industria de material rulant este în plină efervescență, punând Aradul între primele orașe în care circulă trenuri acționate electric. Viața muzicală este de asemenea foarte vie, teatrul, inaugurat tot de împărat încă în anii șaptezeci ai secolului XIX reprezintă locul de întâlnire al protipendadei. Viața sportivă, nautică dar nu numai, în care familiile înstărite ale orașului se implică cu frenezie, avea să marcheze profund aceeași perioadă istorică.
Cel puțin până la izbucnirea Primului Război Mondial avem în față pe Jacques Faix care este un adevărat pol al culturii locale, atât prin pianele ce le construiește, cât și prin fotografiile pe care le realizează în atelierul său dar mai ales prin organizarea concertelor de la Crucea Albă și seratele organizate în Salonul Pianului din casa sa.
Ilona Reiter învățându-l pe fiul lor, Frigyes să cânte la pian
Documentele care ne-au rămas din această perioadă oferă imaginea unui oraș în efervescență culturală evidentă, enumerăm aici doar concertele de pian organizate în sala hotelului Crucea Albă, susținute într-o primă fază chiar de doamna Faix, expoziții fotografice la care lumea se îmbulzea mai tare ca la cele de arte plastice.
Fotografiile realizate în această perioadă fastă ne oferă și o impresie despre viața elitei arădene, despre modul de trai a celor înstăriți și ne indică câte ceva și despre personalitatea lui Jacques Faix. Poetul Ady Endre, aflat de mai multe ori în vizită la Arad, poposește mereu în casa lui Faix, poate și pentru că era vrăjit înainte de toate de frumusețea soției lui Jacques. Și Pablo Casals, concertând la Arad, este un oaspete de seamă a casei lui Jacques Faix. După fondarea Clubului foto arădean în anul 1906, prin grija și truda lui Jacques Faix avea să se desfășoare în 1907 la Arad prima expoziție fotografică națională de pe teritoriul Ungariei. Acest eveniment a putut fi organizat datorită implicării lui Faix și a profesorului Matusek, cei doi fotografi arădeni ce au fost remarcați și la nivel național și internațional cu această ocazie. În anii care urmează, cei doi ajung recunoscuți internațional, fiind premiați pentru fotografiile lor la Budapesta, Viena, Paris și Berlin.
Ilona Reiter și fiul lor, Frigyes în călătorie
Fotografia a fost o constantă în viața familiei Faix, astfel în perioada când înfloreau merii, mergeau de obicei în Austria, la Wachau, așa cum demonstrează nenumăratele fotografii de acolo. Pe lângă peisaje impresionante, cu cetăți în ruine sau natura în floare, aparatul lui Jacques Faix surprinde și imagini ale idilei de familie, împodobirea pomului de Crăciun, slujnica punând masa sau soția îmbrăcată mereu elegant cu copilul încă mic al celor doi admirând peisajul în multele excursii ale din acești ani ai familiei.
Fotografiile de natură personală din viața familiei Faix completează tabloul, ilustrând ce însemna să fii în elita orașului în vremea aceea. Producătorul de piane și fotograful arădean avea două mașini și petrecea împreună cu familia vacanțe lungi în Europa, ajungând, așa cum fotografiile cu aceste ocazii le demonstrează, în Alpi, în munții Tatra, în Elveția, Italia, dar desigur și în Transilvania sau alte locuri din Austro-Ungaria de atunci.